پایان نامه ارشد درباره مقام و حقوق زن

مقام و حقوق زن در اسلام

زن در قرآن اهمیت ویژه و جاي بسیار برجسته­اي دارد. عقیده اسلام و جهان­بینی آن درباره­ي زن، انقلابی بزرگ و پرشکوه در جهان محسوب می­شود.زیرا اسلام با ارائه این جهان بینی یکباره همه عقاید تحقیرآمیز و بینشهاي باطل و جاهل را کنار گذاشت و به جاي آن الگوي جدیدي را در روابط اجتماعی با زن، به مردم عرضه کرد.[1]

دین مبین اسلام وپیامبراکرم)ص(شرایطی را رقم زدند که جایگاه ومنزلت زن صد چندان شده است. مثلا اسلام زن را از زنده به گورکردن نجات داد یا اینکه پیامبرزنان را مورد اکرام واحترام قرارداد یعنی با تکریم همسر و دختر خویش احترام و محبت نسبت به زنان را عملا ترویج نمود. با مقایسه وضعیت زنان پیش ازاسلام وپس ازاسلام بهترین گواه براین مطلب است. فارغ ازاین موضوع برابردانستن زن ومرد درانسانیت ودستیابی به قله­های کمال معنوی ازاصول نگرشی اسلام است.[2] که قرآن کریم نیزبا صراحت بیان می­کند که زن ومرد دارای یک سرشت وطینت می­باشند.[3]

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[do_widget id=search-2]

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

به سایت مرجع

www.homatez.com

مراجعه نمایید

 

[do_widget id=alobaidirandombannerswidget-2]ثقل

قرآن قائل به برابري زن و مرد در کسب فضایل اخلاقی است و زن و مرد را در کنار هم مورد خطاب قرار می دهد:

«ان ­المسلمین ­و المسلمات ­و المومنین ­و المومنات و القانتین والقانتات و الصادقین و الصادقات الصابرین­ و الصابرات ­والخاشعین­ و الخاشعات ­و المتصدقین­ و المتصدقات ­و الصائمین ­و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعد الله لهم مغفرت و اجرا عظیما»[4]

مردان و زنان مسلمان، و مردان و زنان با ایمان، و مردان وزنان عبادت پیشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شکیبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزه دار، و مردان و زنان پاکدامن، و مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مى­کنند، خدا براى{آنان}آمرزشى وپاداشى بزرگ فراهم ساخته است.

این آیه شریفه بیانگر این است که زنان نیز مانند مردان می­توانند به مقامات معنوي چون مقام اسلام، مقام ایمان، مقام­طاعت و فرمانبرداري، مقام صدق، مقام صبر و پایداري در برابر تمام حوادث، مقام فروتنی و خوف از عظمت و عقاب حق، مقام­کَرَم وجود که ثمره آن صدقه است، مقام روزه و صوم، مقام ضبط نفس و مالکیت بر شهوت، مقام یاد و ذکر حق نائل شده و ازاین طریق مغفرت حق و اجر عظیم آخرتی کسب کنند.[5]

بنابر دیدگاه اسلام، هدف از خلقت زن و مرد هر دو، عبودیت و بندگی است ­اسلام در مقابل توهین و تحقیرهایی که نسبت به جنس زن روا می­شد از جنس زن تحت عناوین ذیل یاد می­کند:

– اُم: ریشه و سرچشمه هر چیز، مادر«واوحینا الی ام موسی ان ارضعیه»[6] و به مادر موسى وحى کردیم­که: او را شیر ده.

– حرث: موجب بقاء نسل «نساوکم حرث لکم»[7] زنانِ شما کشتزار شما هستند.

– لباس: پوشش حیات «هن لباس لکم وانتم­لباس­لهن»[8] آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان­لباسى هستید.

– تسکین: علت آرامش«ومن ءایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجالتسکنوا الیها»[9] و از نشانه هاى او اینکه از] نوع [ خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید.

به موازات نگرش­های ناعادلانه­ای که در طول تاریخ نسبت به زن وجود داشته است، همواره تفکر و نگرش دیگری نیز در سیر تاریخ، منادی ارزش، فضیلت، کرامت و شخصیت انسانی زن بوده و بشریت را به سوی آن فراخوانده است. این اندیشه که از آغاز آفرینش تا بعثت حضرت محمد)ص) استمرار داشته، دین خداست که رسولان الهی در تمام سرزمینها میان اقوام و فرهنگ ها ترویج کرده­اند و کاملترین شکل آن در دین اسلام تجلی یافت.

آيه 7 سوره نساء مي‌گويد: «مردان را از آنچه پدر و مادر و خويشان به جاي مي‌گذارند، سهمي است و براي زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشان به جاي مي‌گذارند، سهمي است، چه كم باشد و چه زياد، اين سهمي تعيين شده است. »

قرآن­كريم زن­ را رحمت­و بركت معرفي مي‌نمايد و ملاك برتري را تقوي و پرهيزگاري برمي‌شمرد. «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم»[10]ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروه‏ها و تیره‏های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامی­ترین شما نزد خدا، با تقوی ترین شماست.

«به گفته علامه طباطبایی در تفسیر این آیه:«آیه شریفه در مقام بیان این مطلب است که ریشه تفاخر به انسان را بزند. و بنابر این مراد از جمله «من ذکر و انثی» آدم و حوا خواهد بود و معنای آیه چنین می شود: ما شما مردم را از یک پدر و یک مادر آفریدیم. همه شما از آن دو تن منتشر شده­اید. چه سفیدتان و چه سیاه­تان، چه عربتان و چه عجم­تان و ما شما را به صورت شعبه‌ها و قبیله‌های مختلف قرار دادیم نه برای اینکه طایفه­ای از شما بر سایرین برتری و کرامت داشته باشد، بلکه صرفاً برای اینکه یکدیگر را بشناسید و امور اجتماعات و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گیرد. » قرآن كريم در هيچ آيه­ای‌ مردان را از حيث اينكه برتري خاصي بر زنان به بخشي ذكر نكرده است و ملاك برتري را تقوا معرفي مي‌كند. پيامبر مكرم اسلام مي‌فرمايند: «البنات‌هن المشفقات المجهزات المباركات» دخترها مايه رحمت، صلاح زندگي و بركت هستند.[11]

در طول تاریخ مسئله حقوق زنان فراز و نشیب هاي فراوانی را طی کرده است. کنکاش در منابع اسلامی حاکی از ارتقاء جایگاه زنان و حقوق آن ها در تمامی عرصه ها به ویژه خانواده است.

در اسلام طبق آیات صریح قرآن رعایت حقوق زن همانند رعایت حقوق مرد الزام آور است «ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف»[12]

[1] خامنهاي،حقوق زن، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1368 ،ش:32

[2] لطفی ، فاطمه، بررسی معیارها و رفتار با زن در فقه و حقوق موضوعه،1391، ص6

[3] سوره روم، آل عمران ،نساء

[4] احزاب/35

[5] طبرسی، فضل بن حسن ،مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، چ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی،، 1372 ، ص358

Previous Entries پایان نامه بررسی موضوع مسئولیت کیفری در خصوص صدمات غیر جسمانی Next Entries پایان نامه ارشد مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی ابزارها